Lapok: |
|
Akták: |
Felcsúti kisvasút
Eddigi 6 éve alatt összesen 32,8 millió forint veszteséget termelt a felcsúti kisvasút
2020 szeptembere és 2021 szeptembere között a hivatalosan Vál-völgyi kisvasút nevet viselő turisztikai látványosság 9,1 millió veszteséget produkált. 2016-os indulása óta ezzel már 32,8 milliós mínusznál tart a 600 millió forint európai támogatásból épült projekt. Szél Bernadett volt országgyűlési képviselő kérte ki az üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól (FUNA) a kisvasút legfrissebb bevételi és kiadási adatait, amelyeket eljuttatott az Átlátszónak.
Továbbra is veszteséges, az elmúlt egy évben 10 napon járt utasok nélkül a felcsúti kisvasút
A 600 millió forint EU-s támogatásból épült kisvasút az elmúlt egy évben 8,2 millió forint veszteséget termelt. Pont kétszer annyit, mint a működése első 14 hónapjában. 2016-os indulása óta összesen már 12,3 millió forint mínuszt hozott össze a miniszterelnök hobbivonata.
Kipereltük és közzétesszük a felcsúti kisvasút uniós pályázatát
Tavaly nyáron kikértük az NGM-től a felcsúti kisvasút uniós pályázatát, de a minisztérium nem adta ki a dokumentációt, ezért pert indítottunk. Az első tárgyalás előtt néhány órával azonban az NGM átadta részünkre az iratanyagot. Most közzétesszük a 225 oldalas hatástanulmányt, amivel Mészáros Lőrinc focialapítványa 600 millió forint EU-s támogatást kért és kapott a kormánytól. A pályázó azzal számolt, hogy a projekt évi 1,5-2 millió forint veszteséget termel majd.
Felcsúti kisvasút
Homlok Zsolt
Mészáros Lőrinc
ADITUS Tanácsadó és Szolgáltató Zrt.
Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány
Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM)
Provital Zrt.
Swietelsky Vasúttechnika Kft.
adatigénylés
átláthatóság
EU
gazdálkodás
idegenforgalom
pályázat
támogatás
tanulmányírás
Alcsútdoboz
Fejér megye
Felcsút
Itt vannak a számok, indulása óta veszteséges a felcsúti kisvasút
Néha több volt a jegybevétel, mint az üzemeltetési költség, de összességében így is csak nyeli a pénzt a kisvasút. Lázár János szerint megtérülő beruházás, a számok alapján viszont úgy tűnik, hogy soha nem fog megtérülni.
Tavasszal meglódult a felcsúti kisvasút utasforgalma – friss adatok az utasforgalomról
Közadatigénylésben kértük és kaptuk meg a Pancho Arénát az alcsúti arborétummal összekötő kisvonat elmúlt fél évre vonatkozó jegyeladási adatait. Január 21. és április vége között 50 napon senki nem vett jegyet, május eleje óta azonban legalább napi 10 utas van. A kimutatásban gyakoriak a 100-600 közötti számok, de a rekord március 4-én volt: akkor 1.280 jegyet adtak el a felcsúti kisvasútra.
Átlagosan napi 113 jegyet adtak el a felcsúti kisvasútra, hét napon utasok nélkül közlekedtek a vonatok
A Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány korábban megtagadta az utasforgalomra vonatkozó adatigénylésünket, de miután panaszt tettünk a NAIH-nál, most megküldték a számokat. Tavaly április és idén január között 53 napon egy jegyet sem adtak el a kisvasútra, de ennek ellenére 7 napon utasok nélkül is közlekedtek a vonatok.
Itt vannak a felcsúti kisvasút utasforgalmi adatai, Mészáros Lőrinc végre kiadta
Felcsút polgármesterének adatközlése szerint 2016-ban 23 779 jegyet adtak el a Vál-völgyi kisvonatra, több csoport pedig ingyenesen utazhatott.
Mészáros Lőrinc alapítványa nem mondja meg, hányan utaztak eddig a felcsúti kisvasúton
A Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány azzal az indoklással tagadta meg az Átlátszó adatigénylését, hogy ők nem látnak el közfeladatot és nem kaptak pénzt a költségvetésből. A 600 millió forintos EU-támogatást azonban elfelejtették megemlíteni.
Veszettül titkolja a kormány a felcsúti kisvasút uniós pályázatában tett vállalásokat
Vajon milyen vállalásokat tett a kormány a felcsúti kisvasút 600 millió forintos uniós támogatásáért cserébe, és miért titkolják azokat? A Nemzetgazdasági Minisztérium az Átlátszó közadatigénylésére csak az EU-s projekteket összesítő kormányzati honlap linkjét küldte el válaszként, és a NAIH állásfoglalására sem reagált. Közben a kisvasút már csak hétvégente közlekedik.
Titkolja a kormány a felcsúti kisvasútra ígért utasszámról szóló dokumentációt
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára nemrégiben nyilatkozatban cáfolta a felcsúti kisvasútra kalkulált utasszámról szóló tavalyi infónkat, de ezután hiába kértük tőle a beruházás uniós támogatásával kapcsolatos dokumentációt. Adatigényléssel fordultunk a projektért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, amely 30 nap után az EU-s projekteket összesítő kormányzati honlap linkjét küldte el válaszként. A NAIH-hoz fordulunk jogorvoslatért.