Debreceni 2-es villamos
2008 elején Debrecen városa konzorciumot alakított a Debreceni Közlekedési Zrt.-vel, hogy közösen adjanak be pályázatot az Új Magyarország Program támogatási listájára, 2008 decemberében pedig az Európai Bizottság jóváhagyta a 2-es villamos beruházás támogatását. A villamostenderen az első három pályázat sikertelenül zárult, majd 2010 elején, a negyedik kiírásakor az öt jelölt közül a spanyol CAF került ki győztesként, ám a másik négy cég megtámadta a döntést. A Közbeszerzési Döntőbizottság nekik adott igazat, sőt, 3,7 millió forintnyi pénzbírságra büntette a kiírót a közbeszerzési törvény egyes rendelkezéseinek megszegése miatt. Az ötödik tenderen az olasz AnsaldoBreda diadalmaskodott, ám ekkor a spanyolok fellebbeztek. A hatodik kiírásra hatan jelentkeztek, ekkor újra a CAF nyert, főképpen olcsóbb, 38 millió eurós ajánlata miatt, ezt követően a fellebbezéseket már elutasították. 2010 őszén elkezdődött a pályaépítés, 7.5 milliárd forintos kerettel, a beígért határidő 2012. május 31 volt, a projekt kivitelezője pedig a három cégből álló ATK Konzorcium Kft. A város 2010 nyarán 1.4 milliárd forint előleget utalt át az ebben részt vevő, Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Arcadom Építőipari Zrt.-nek a munkálatok elkezdéséhez. Az Arcadom ebből több százmillió forintot nem fizetett ki az alvállalkozóknak, lassan a csőd szélére sodródott, a projektben jelentős csúszások keletkeztek. A város azzal fenyegette meg a projektcéget, hogy nem módosít szerződést, a késedelem miatt a város lehívja a bankgaranciát, és új kivitelezőt keres. A másik két tag, a Tóth T.D. Kft. és a Keviép Kft. ezért visszavonta az Arcadom vezető jogát, és új társaságot hoztak létre a projekt vezetésére. Az önkormányzati vizsgálóbizottság előtt Benedek András, az Arcadom Zrt. vezérigazgatója elismerte: a cég tudatosan "alulvállalta" magát azzal, hogy a beruházás kivitelezésére a konzorcium 7,5 milliárd forintos árajánlatot adott. Az átalakulás után a Tóth T.D. és a Keviép egyaránt 49,5 százalékkal bír, míg az Arcadom részesedése 1 százalék maradt. A projekt összköltségét többször módosították, egy 2013. novemberi kormányhatározat 3.67 milliárd forintnyi döntő részben állami pénzt adott hozzá az addigi 8,6 milliárd forintos költségvetéshez: ez részben az árfolyamveszteséget, részben bizonyos pótmunkákat volt hivatott fedezni.
Kép forrása: hvg.hu