A koronavírus sok ágazatban vészesen apasztotta az üzleti potenciált: ilyen a rendezvényszervezés, a szállodaipar, de a légi közlekedés (légitársaságok, reptér, földi kiszolgálás) is. Egy magyar cég (Airport Service Budapest) éppen ezt az időszakot használta ki a piacra lépésre, munkát kínált a csőd felé tartó korábbi állami cég (Malév GHJ) munkavállalóinak, és máris sikeresen szerzett meg komoly ügyfeleket. Az új belépő tulajdonosai az állami közbeszerzések nagy nyertesei a biztonsági feladatok és a takarítás területén, amely cégek (Civil, Valton-Sec, B+N Referencia) vezetői Pintér Sándor és Rogán Antal miniszterekkel hozhatók kapcsolatba.
Vizsgálatot indított az Európai Bizottság annak kiderítésére, hogy a különböző állami cégek jogszerűen nyújtottak-e segítséget az egykori Malév egyik fennmaradt leánycégének, a köztulajdonban lévő Malév Ground Handling-nak.
Két hónapig titkolta az állami vagyonkezelő a tavalyi beszámolóját: a költségvetés szempontjából 200 milliárd forintot meghaladó buktát sikerült összehozni, ráadásul a jelentést csak korlátozásokkal hagyta jóvá a könyvvizsgáló.
Bár az eredeti határidő május 26-án lejárt, további két hónappal meghosszabbította annak a kartellgyanús ügynek a vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amelynek érintettjei a török Celebi Ground Handling, az állami tulajdonú Malév Ground Handling (Malév GH), de rávetül a gyanú árnyéka a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatójára, Szivek Norbertre is. Mint a GVH lapunk megkeresésére közölte, a bejelentés nem volt elbírálható az eredeti ügyintézési határidőben, a tényállás feltárásához az eljárás folytatására van szükség.
A Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter legszűkebb bizalmi köreihez tartozó, több fideszes által is érinthetetlennek tartott vezető – aki egyébként Tiborcz Istvánnak, Orbán Viktor miniszterelnök vejének barátja és üzlettársa is – egy 2016 októberében, valószínűleg titokban készült felvétel tanúsága szerint minősíthetetlen hangnemben vonta kérdőre Kisvári Jánost, a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó, állami Malév Ground Handling Zrt. (Malév GH) akkortájt menesztett vezérigazgatóját.
A repülőgépek földi kiszolgálását végző, állami Malév Ground Handling Zrt. ellen felszámolást kezdeményezett versenytársa, a BudPort Kft. – értesült lapunk. A lépésre hetek óta lehetett számítani, miután a BudPort nemrég stratégiai szövetségre lépett az Airport Security (AS) Zrt. nevű, a repülőgépek takarítását és a csomagok rakodását végző céggel, és átvette a Malév GH-nál fennálló, százmilliós nagyságrendű követelését is. A tranzakció így annak a sakkjátszmának a részeként is értelmezhető, ami a két földi kiszolgálócég között zajlik a ferihegyi piacért.
Tiltott állami támogatás gyanúja miatt feljelentették a Malév Ground Handling (MGH) Zrt.-t az Európai Uniónál – értesült lapunk brüsszeli forrásból. Mint megtudtuk, az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatósághoz beérkezett 180 oldalas kereset arra hívja fel a hatóság figyelmét, hogy a repülőgépek földi kiszolgálását végző állami társaság a szintén köztulajdonú Magyar Fejlesztési Bank (MFB) felé fennálló tartozását egyéb célra szánt, azaz felcímkézett állami támogatásból rendezte. Ez pedig ellentétes lehet az uniós joggal.
Havi 1,2 millióért alig jár be dolgozni a csőd szélén álló állami társaság gazdasági igazgatója. Eközben ágazati hírek szerint a kormány 4,3 milliárd forintot hagyott jóvá a reorganizációra.
Működése észszerűsítésére állami forráshoz juthat a Malév egyetlen még működő leányvállalata, a repülőtársaságok földi kiszolgálását végző Malév GH. A 2016-ban félmilliárdos veszteséget produkáló és 1,6 milliárdos tartozást felhalmozó állami vállalatnál azonban egy hangfelvétel tanúsága szerint bérrendezésre és formaruhákra költik a támogatást, ami könnyen kiverheti a biztosítékot az Európai Unió revizorainál.