A negyedik budapesti metróvonal ötlete még a 70-es években született meg, ám a 1996-ban elkészült el a megvalósíthatósági tanulmány után csak 2003-ban írták alá a kivitelezési szerződést. Közlekedési szakértők a beruházás elejétől kezdve azt hangoztatták, hogy arra ilyen formában nincs szükség, mert a végül elkészült 7,4 kilométeres első szakasz túl rövid, nem megfelelő a belvárosba tartó autósoknak, tíz megállója közül pedig több is olyan helyen található, amelyek gyalog vagy más BKV-járatokkal is gyorsan és könnyedén megközelíthetőek.
A beruházás mögé végül 2004-ben került büdzsé az Európai Unió támogatásának köszönhetően. A Budapest által remélt 260 milliárd forint uniós forrás elnyeréséhez azonban át kellett írni a megvalósíthatósági tanulmányt, mert az EU nem volt megelégedve az abban szereplő megtérülési mutatókkal. Emiatt a főváros 2007-ben megkurtította a terveket, hogy 18 milliárddal csökkentse az építkezés költségeit. Letettek több kiegészítő beruházásról, például a kelenföldi P+R parkoló és autópálya-csomópont, valamint a Fővám téri szökőkút megépítéséről, továbbá a Thököly út felújításáról is.
A tervek 2007-es átírásakor még 480 milliárd forintos összköltségről volt szó az első és második szakasz megvalósítására, ami közel 300 milliárddal több volt annál a 1996-os megvalósíthatósági tanulmány számításainál. Brüsszel 2009-ben bólintott rá a négyes metró első szakaszának támogatására, de a várt 260 milliárd forint helyett csak 181 milliárd forint uniós pénzt adtak az építkezésre azzal az indokkal, hogy az ötven szerződése közül tizenegyet nyílt pályázat nélkül kötött meg a főváros, így ezeknek az árát - mintegy 47 milliárd forintot - az EU nem finanszírozta.
A 2007-es tervek már fél éves csúszással és 2011. júniusi határidővel számoltak. Két évvel később, 2009-ben már azt közölte a kivitelezésért felelős DBR, hogy csak az első szakasz költségei elérik a 365,5 milliárd forintot és az átadás akár 2013-ig is húzódhat. 2011-benTarlós István, az új főpolgármester bejelentette, hogy a fővárosnak nincs pénze a második szakasz megépítésére, és az EU is jelezte, hogy nem kívánják azt támogatni. Végül 2012-ben a kormány 452,5 milliárd forintban határozta meg a Kelenföldi vasútállomástól a Keleti pályaudvarig tartó első szakasz összköltségét, amiből 180,8 milliárdot az EU, 193,7 milliárdot a magyar állam, 78 milliárdot pedig a fővárosi önkormányzat fizet.
A építésében több cég is részt vett. Az alagutakat a Bamco Konzorcium fúrta, amelynek tagjai a francia Vinci, a Strabag német, orszták és magyar leányvállalatai és a Hídépítő Zrt. voltak, az állomások építésében ezeken a cégeken kívül részt vett a Swietelsky Építő Kft. is.
2008-ban a Heti Válasz osztrák dokumentumokra támaszkodva már arról írt, hogy a Strabag négy év alatt 13,5 milliárd forint kenőpénzt juttatott Magyarországra. Ez felvetette a korrupció és a tiltott pártfinanszírozás gyanúját, az ügyészség be is kérte a Heti Választól a lap által hivatkozott iratokat, ám 2010 szeptemberében “bizonyítottság hiányában” lezárták a nyomozást.
2011-ben a Hagyó-ügy nyomozati anyagai közül került nyilvánosságra, hogy Antal Attila volt BKV-vezérigazgató azt vallotta, hogy egy Hagyó Miklós által közvetítőnek kijelölt személy 2 milliárd forint kenőpénzt kért, mert segítettek elnyerni a cégnek a metró 40 milliárdos belsőépítészeti tenderét. A Swietelsky természetesen tagadta a vádakat, ám a cég székházában a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) házkutatást tartott 2012-ben. Szintén 2012-ben volt házkutatás a négyes metró kivitelezéséért felelős DBR Metró Projektigazgatóságnál is, ahol a BRFK már 2010-ben két ügyben nyomozott.
Ugyanebben az évben hűtlen kezelés miatti feljelentéssel zárult az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálata is, amely több szabálytalanságot tárt fel a négyes metróval kapcsolatban. Az ÁSZ-jelentés szerint a szabálytalanul lefolytatott közbeszerzésekből, a nem teljesítményarányos kifizetésekből és a felelőtlen szerződéskötési gyakorlatból az államnak és a fővárosnak jelentős vagyoni hátránya származott.
A 2017 januárjában napvilágot látott OLAF jelentés mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során jelentésében, az Európai Bizottság ezért 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot.
Az OLAF-jelentés teljes szövege.
A kifogásolt szerződések:
2003 |
2003. 02. 02. |
MetroConsult Kft. |
8 682 000 |
2003. 02. 02. |
MetroConsult Kft. |
24 500 000 |
|
Összesen: |
33 182 000 |
|
|
|
2004 |
2004. 01. 15. |
Gárdos, Füredi, Mosonyi, Tomori Ügyvédi Iroda |
295 808 550 |
2004. 01. 15. |
Gárdos, Füredi, Mosonyi, Tomori Ügyvédi Iroda |
2 787 989 |
2004. 12. 02. |
Strabag Rt., Hídépítő Rt. |
2 970 507 832 |
|
Összesen: |
3 269 104 371 |
|
|
|
2005 |
2005. 09. 13. |
AON Magyarország Kft. |
19 345 000 |
2005. 09. 13. |
AON Magyarország Kft. |
13 317 500 |
|
Összesen: |
32 662 500 |
|
|
|
2006 |
2006. 01. 23. |
BAMCO, VINCI, Hídépítő, Strabag |
13 695 550 000 |
2006. 03. 01. |
BPV Metro 4 |
3 677 573 667 |
2006. 03. 01. |
BPV Metro 4 |
507 026 433 |
2006. 03. 01. |
SWO Metro 4 |
8 822 400 000 |
2006. 03. 01. |
Strabag Zrt. |
7 466 934 276 |
2006. 03. 01 |
Soldata SA.- Hungeod |
91 325 053 |
2006. 03. 01. |
Soldata SA.-Hungeod |
28 631 130 |
2006. 03. 01. |
Soldata Sa.- Hungeod |
32 104 867 |
2006. 03. 13 |
Mélyépterv-Mecekérc Soldata SA. |
121 622 848 |
2006. 03. 29. |
Hídépítő Zrt. |
1 166 621 915 |
2006. 05. 30. |
Alstom Transport SA. |
22 905 000 000 |
2006. 06. 27. |
Eurometro Kft. |
5 734 184 500 |
2006. 06. 27. |
Eurometro Kft. |
172 381 100 |
2006. 06. 27. |
Eurometro Kft. |
2 034 006 000 |
2006. 06. 27. |
Eurometro Kft. |
37 463 900 |
2006. 06. 27. |
Eurometro Kft. |
720 216 000 |
2006. 06. 27. |
Eurometro Kft. |
19 409 562 |
2006. 07. 03. |
Hídépítő Zrt. |
10 118 300 000 |
2006. 07. 03. |
SWO Metro 4 |
9 616 900 000 |
2006. 07. 17. |
Profil Kft. |
49 000 000 |
2006. 07. 19. |
CEPD Kft. |
1 371 189 |
2006. 07. 26 |
Siemens M4 Bp. |
29 775 991 588 |
2006. 07. 26 |
Siemens M4 Bp. |
1 202 413 972 |
2006. 09. 18. |
Tetthely Kft. |
21 500 000 |
2006. 09. 21. |
SWO Metro 4 |
6 510 000 000 |
2006. 09. 21. |
BPV Metro 4 |
5 937 000 000 |
2006. 09. 21. |
BPV Metro 4 |
3 296 238 182 |
2006. 12. 27. |
Hídépítő Zrt. |
13 490 000 000 |
2006. 12. 27. |
Hídépítő Zrt. |
300 900 000 |
|
Összesen: |
147 552 066 182 |
|
|
|
2007 |
2007. 03. 14. |
Tetthely Kft. |
781 786 021 |
2007. 07. 01. |
Öko-Fitt Kft. |
2 540 000 |
2007. 07. 12. |
AAM Zrt. |
49 000 000 |
2007. 08. 01. |
AAM Zrt. |
7 994 000 |
2007. 08. 03. |
Főmterv-Unitef |
25 960 000 |
2007. 08. 10. |
SwO Metro-4 |
994 800 000 |
2007. 08. 10. |
SwO Metro-4 |
224 000 000 |
2007. 09. 28. |
MultiContact Kft. |
8 550 000 |
2007. 10. 19. |
MultiContact Kft. |
5 880 000 |
2007. 11. 12. |
Varga Dóra Ügyvédi Iroda |
2 400 000 |
2007. 11. 20. |
AAM Zrt. |
49 500 000 |
2007. 11. 26. |
Swietelsky Magyarország Kft. |
9 895 148 738 |
2007. 11. 26. |
Swietelsky Magyarország Kft. |
998 101 263 |
2007. 11. |
ÖKO-FITT Kft. |
800 000 |
2007. 12. 28. |
ÖKO-FITT Kft. |
10 350 000 |
|
Összesen: |
13 056 810 022 |
|
|
|
2008 |
2008. 01. 15. |
Profil Kft. |
49 000 000 |
2008. 01. 21. |
Metró Közlekedésfejlesztési, Beruházási és Mérnöki Szolgáltató Kft. |
100 000 |
2008. 04. 01. |
MetroConsult Kft. |
9 960 000 |
2008. 05. 01. |
MetroConsult Kft. |
30 436 000 |
2008. 06. 01. |
Univ-Plus Bt. |
8 000 000 |
2008. 08. 01. |
Consulgal Hungaria Kft. |
1 150 000 |
2008. 08. 01. |
Egis Rail |
6 131 475 |
2008. 08. 11. |
Mélyépterv Kft. |
1 150 000 |
2008. 08. 30. |
MATRICS Consult Ltd. |
2 353 190 |
2008. 09. 01. |
BLAN Bt. |
17 600 000 |
2008. 10. 29. |
Tóth T. D. Földvállalkozói és Mérnökiroda Kft. |
673 000 000 |
2008. 10. 29. |
Tóth T. D. |
49 520 000 |
2008. 10. 29. |
Siemens M4 Bp. |
751 608 412 |
|
Összesen: |
1 600 009 077 |
|
|
|
2009 |
2009. 02. 02. |
Profil Kft. |
5 630 000 |
2009. 02. 09. |
Fomterv Zrt. |
4 080 000 |
2009. 02. 19. |
Transmann Kft. |
25 000 000 |
2009. 03. 09. |
Deloitte Zrt. |
4 000 000 |
2009. 03. 20. |
MATRICS Consult Ltd. |
12 221 850 |
2009. 05. 14. |
MATRICS Consult Ltd. |
90 750 000 |
2009. 05. 14. |
MetroConsult Kft. |
459 121 397 |
2009. 05. 14. |
MATRICS Consult Ltd. |
561 375 000 |
2009. 05. 14. |
MATRICS Consult Ltd. |
65 875 000 |
|
Összesen: |
1 228 053 247 |
|
|
|
2010 után |
2013 |
BKK-Közút Zrt. |
121 001 110 |
2013 |
BKK-Közút Zrt. |
11 925 824 |
|
Összesen: |
132 926 934 |
OLAF által kifogásolt metrószerződések összesen: 166 904 814 333 forint. (forrás)