language

Akták:

Autópálya-koncesszió 35 évre highlight_off

Személyek:

Száraz István highlight_off

Autópálya-koncesszió 35 évre

Autópálya-koncesszió 35 évre

2021 nyarán a magyar kormány úgy döntött, 35 évre koncesszióba kívánja adni a mintegy 2000 kilométeres magyar autópálya-hálózatot. A koncesszió magába foglalja a felújítást, az üzemeltetést, a fenntartást és a bővítést is. Az erről szóló felhívást 2021. június 14-én a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben. A Kormányzat azzal indokolta döntését, hogy az uniós tárgyalások állása szerint várhatóan sem az RRF (helyreállítási alap) sem az MMF (rendes, 7 éves uniós költségvetés) keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni.

A döntés gazdasági megalapozottsága sok kérdést hagyott megválaszolatlanul, arról azonban kezdettől kommunikált a kormány, hogy a gyorsforgalmi utak használatával összefüggő állami útdíjbevétel fedezné az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási és üzemeltetési díjakat. A G7.hu számítása szerint a koncessziós kiírásban az építési szerződés értéke mintegy kétezer milliárd forint lehet, de ha az üzemeltetést is beleszámolják, akkor egy háromezer milliárdos szerződésről lehet szó. A sztrádakoncesszió háttéranyagaiért a Transparency International sikerrel perelt.

Az autópályák üzemeltetési, építési jogáért három érdekeltség versengett. A 2022 májusában nyilvánosságra került eredmény: a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekkörébe sorolt (de formálisan átláthatatlan tulajdonosi hátterű) Themis Magántőkealap vezette, további hat magántőkealapból álló konzorcium nyerte el. A tenderen szintén induló Strabagot kizárták, így Mészárosék mindössze egy jóval kevésbé tőkererős hazai konzorciumot győztek le.

A sztrádakoncesszió 2022. szeptember 1-étől gyakorlatban is működésbe lépett: az utakat korábban kezelő Magyar Közút közleménye szerint ekkortól 1237 km gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetési feladatát veszi át az állami cégtől az MKIF, a Mészáros-Szíjj-féle koncessziós cég. 2023. májusában a kormány bejelentette, hogy az állami kiadások csökkentése érdekében módosítják a koncessziós szerződést – felmerült azonban az is, hogy a módosítást az Európai Bizottság vizsgálata miatt eszközölhette a kormány. Végül kiderült, a szerződés változtatásai – melyeknek megfelelően beiktatnak például „finanszírozási mentesítő eseményeket” – nem csökkentik közvetlenül a költségvetés terheit, de lehetővé teszik, hogy az állam vagy a koncesszor késlekedése miatt projektszinten lehessen kezelni a teljes koncesszió felmondása nélkül a nemteljesítést.

Száraz István

Száraz István Péter az alapítója a kétnyelvű welovebudapest.com és a welovebalaton.hu weboldalaknak, melyek 2020-ban a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány tulajdonába kerültek. 2013 év végén létrehozta a VS.hu hírportált (New Wave Production Kft.), majd 2014 májusában a Frank Digital kreatív ügynökséget. Száraz cégei az MNB-alapítványok támogatásainak, szerződéseinek fő haszonélvezői között voltak, a New Wave-hez kötődő üzleti kör összesen 630 millió forintnyi közpénzt kapott közvetve az MNB-től, a Frank Digital pedig az MNB kommunikációs tendereit megnyerve évről-évre több milliárdos bevételhez jut. Száraz a médiacégeit egybefoglaló New Wave Media Group Zrt.-t ezáltal a vs.hu-t és az Origót barátjának, Matolcsy Ádámnak adta el.

Száraz az Uncia Magántőkealap révén tulajdonrésszel rendelkezik a Magyar Bankholdingban, a Felis Magántőkealap által pedig a Culinaris delikátbolt-hálózat, a Black Swan koktélbár, valamint az állami turisztikai pénzekkel is megtámogatott, balatonkenesei Pine Weekendhouse-nak a tulajdonosa.

Találatok/oldal: Listázási sorrend: