Lapok: |
|
Kulcsszavak: |
Állami tízmilliárdokkal tömnek ki egy titokzatos céget
Hatvanmilliárd forintnyi állami megrendelés kerülhetett a magyar Belfry-cégekhez, amelyeknek együttesen alig több, mint húsz alkalmazottjuk van – írja a G7. A gazdasági portál megjegyzi, hogy a Belfry egy gyakorlatilag ismeretlen cég, amely sorra nyeri az állami út- és vasútépítéseket Magyarországon a Strabag konzorciumi partnereként.
Mészáros üzlettársa most egy 14 milliárdos tendert nyert
Újabb milliárdos közbeszerzést csípett el a Mészáros Lőrinc üzlettársának, Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. Most 14,8 milliárdért építhetik meg a zalaegerszegi járműipari tesztpálya eléréséhez szükséges utakat, hidakat és közúti csomópontokat. De a keretmegállapodásban az is szerepel, hogy a cég építheti meg a tesztpálya bizonyos szakaszait is – derült ki a szerdai Közbeszerzési Értesítőből.
Mészárosék 63 milliárdért építenek autópályát
A Duna Aszfalt Kft. és a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló Mészáros és Mészáros Kft. konzorciuma nyerte M8-as Körmend és Rábafüzes közötti autópálya és országhatárt összekötő szakaszának építésére kiírt tendert. A közbeszerzési adatbázisban elérhető dokumentumok szerint az állami megbízásokkal elég jól ellátott vállalatok 63 milliárd forintért építhetik autóutat. A két cég mellé a Hódut Kft. is beszáll alvállalkozóként.
Kerékpárút a Balatonig: trükkök száz kilométeren
Már éppen elfelejti az egyszeri hobbibringás, hogy nemrég Budapest–Balaton bicikliutat ígértek neki, amikor újramelegítik számára a káposztát.
Ugyanis 2011-ben kormányhatározat rögzítette három fontos hazai kerékpáros túraút megépítését, illetve rehabilitációját: a Duna menti Eurovelo 6-os rendbetételét, a Balatont kerülő út átfogó felújítását – az ígéret szerint 3 méter széles lesz –, illetve egy, a fővárostól a magyar tengerig vezető vonalat. 2012-ben az Orbán-kormány közúti infrastruktúráért felelős államtitkára, Völner Pál lapunknak a Bringázz a munkába! kerékpároskampány nyitányán megerősítette: tényleg lesz út Budától a Balatonig. 2014-re elkészült a megvalósíthatósági tanulmány szerinti nyomvonaljavaslat, 2015-ben pedig a teljes hossz (105,9 km) alapján a Vs.hu részletes kiviteli árkalkulációval jelentkezett (4,3 milliárd forint) annak ismeretében, hogy a kerékpárút csak részben lesz új, hosszabb szakaszok mezőgazdasági vagy alacsony forgalmú autóúton vezetnek.
Brüsszel szemmel tartja a magyar útépítéseket
A 2007–2013-as európai uniós ciklusban tapasztalt versenykorlátozó pályáztatás után az Európai Bizottság a 2014–2020-as időszakban is fokozott figyelmet fordít a magyarországi útépítések tisztaságára, a szabályok betartására – értesült lapunk brüsszeli forrásokból. Információink szerint ez egyelőre nem jelenti hivatalos vizsgálat elrendelését az uniós intézmény részéről, vagy a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) beavatkozását, de Brüsszelben gondosan ügyelni fognak arra, hogy a magyar hatóságok ne csempésszék vissza a korábban kifogásolt „protekcionista” feltételeket. Ezekkel ugyanis az Európai Unió olvasatában a magyar útépítő cégeket hozta helyzetbe a kormány a külföldi vállalatokkal szemben.
Mészáros-közeli cég építheti az M44-est
Jövő tavasszal megkezdődhet az M44-es gyorsforgalmi út 62 kilométeres, Tiszakürt és Kondoros közötti szakaszának építése – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerdán.
Még nem lélegezhet fel az Orbán-kormány
A jelek szerint kétszer lép ugyanabba a folyóba a magyar kormány: a 2007–2013-as versenykorlátozó útépítések tisztázása után most a 2014–2020-as ciklus közútfejlesztési projektjei miatt kell Brüsszelben magyarázkodni. Több száz milliárd forint a tét.
Százmilliárdokat bukunk Brüsszelben
Továbbra is lezáratlanok a 2007–2013-as uniós ciklus magyarországi operatív programjai, sorakoznak a tisztázatlan ügyek. Még mindig nem utalt át Brüsszel 263 milliárd forintnyi forrást, de a szabálytalanságok miatt a Miniszterelnökség eleve 200 milliárdos büntetésre számít.
Brüsszel magyarázatot vár
A Miniszterelnökség szerint nincs aszfaltkeverőügy. Brüsszel mégsem utalja az előző finanszírozási ciklusban felfüggesztett támogatást.
Hétszázmillió euró sorsa a tét a vitában
Bár több ponton változott a közbeszerzési eljárás, az állami és az uniós finanszírozású útépítéseknél változatlanul a kormányközeli cégek vannak előnyben. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszternek a parlamentben kell megneveznie a kiválasztás szakmai szempontjait.