Akták: |
Eddigi 6 éve alatt összesen 32,8 millió forint veszteséget termelt a felcsúti kisvasút
2020 szeptembere és 2021 szeptembere között a hivatalosan Vál-völgyi kisvasút nevet viselő turisztikai látványosság 9,1 millió veszteséget produkált. 2016-os indulása óta ezzel már 32,8 milliós mínusznál tart a 600 millió forint európai támogatásból épült projekt. Szél Bernadett volt országgyűlési képviselő kérte ki az üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól (FUNA) a kisvasút legfrissebb bevételi és kiadási adatait, amelyeket eljuttatott az Átlátszónak.
Tényleg meghosszabbíthatják Bicskéig a felcsúti kisvasutat
Két év alatt 12 milliárd forintnyi közpénzből fejleszthetik az ország kisvasút-vonalait, írja a hvg.hu egy, a birtokukba jutott titkos előterjesztés alapján.
Volt már ilyen: a fejlesztés I. üteméről szóló kormányhatározatot még 2017-ben fogadta el a kormány, amely ennek megvalósítására 10 milliárd forintot adott. A mostani dokumentum szerint a folytatásban összesen 12,28 milliárd forintból valósítanák meg az újabb pályák és szerelvények felújítását, illetve cseréjét, 2020-ban 4,6 milliárd jutna pályafelújításra, 1,5 milliárd járművekre, 2021-ben 5,3 milliárd menne pályafelújításra, 782 millió pedig járművekre.
„Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig”
- mondta Orbán Viktor még 2015-ben,
Továbbra is veszteséges, az elmúlt egy évben 10 napon járt utasok nélkül a felcsúti kisvasút
A 600 millió forint EU-s támogatásból épült kisvasút az elmúlt egy évben 8,2 millió forint veszteséget termelt. Pont kétszer annyit, mint a működése első 14 hónapjában. 2016-os indulása óta összesen már 12,3 millió forint mínuszt hozott össze a miniszterelnök hobbivonata.
Felcsúti vizsgálódás: példátlan az ellenállás
A korrupcióval kapcsolatos gyanút erősíti, hogy a kormány szabotálja az uniós pénzek elköltését ellenőrző bizottság jövő heti látogatását – véli a delegáció magyar tagja.
Kipereltük és közzétesszük a felcsúti kisvasút uniós pályázatát
Tavaly nyáron kikértük az NGM-től a felcsúti kisvasút uniós pályázatát, de a minisztérium nem adta ki a dokumentációt, ezért pert indítottunk. Az első tárgyalás előtt néhány órával azonban az NGM átadta részünkre az iratanyagot. Most közzétesszük a 225 oldalas hatástanulmányt, amivel Mészáros Lőrinc focialapítványa 600 millió forint EU-s támogatást kért és kapott a kormánytól. A pályázó azzal számolt, hogy a projekt évi 1,5-2 millió forint veszteséget termel majd.
Felcsúti kisvasút
Homlok Zsolt
Mészáros Lőrinc
ADITUS Tanácsadó és Szolgáltató Zrt.
Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány
Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM)
Provital Zrt.
Swietelsky Vasúttechnika Kft.
adatigénylés
átláthatóság
EU
gazdálkodás
idegenforgalom
pályázat
támogatás
tanulmányírás
Alcsútdoboz
Fejér megye
Felcsút
A kormány nagyon nem akarja, hogy egy EU-s bizottság megnézze a felcsúti kisvasutat
Lázár János és Deutsch Tamás szerint politikai támadásról van szó. Mit vétett az a szerencsétlen kis falu?
Brüsszel vizsgálná a felcsúti kisvasutat - Deutsch terel
Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője hívta fel a figyelmet arra, hogy fideszes kollégája, Deutsch Tamás igyekszik elérni, hogy az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrzési Bizottságának (CONT) tényfeltáró küldöttsége csak a választások után nézzen utána a beruházásnak. A szocialista politikus Facebook-oldalán írt erről.
Itt vannak a számok, indulása óta veszteséges a felcsúti kisvasút
Néha több volt a jegybevétel, mint az üzemeltetési költség, de összességében így is csak nyeli a pénzt a kisvasút. Lázár János szerint megtérülő beruházás, a számok alapján viszont úgy tűnik, hogy soha nem fog megtérülni.
Tavasszal meglódult a felcsúti kisvasút utasforgalma – friss adatok az utasforgalomról
Közadatigénylésben kértük és kaptuk meg a Pancho Arénát az alcsúti arborétummal összekötő kisvonat elmúlt fél évre vonatkozó jegyeladási adatait. Január 21. és április vége között 50 napon senki nem vett jegyet, május eleje óta azonban legalább napi 10 utas van. A kimutatásban gyakoriak a 100-600 közötti számok, de a rekord március 4-én volt: akkor 1.280 jegyet adtak el a felcsúti kisvasútra.
Átlagosan napi 113 jegyet adtak el a felcsúti kisvasútra, hét napon utasok nélkül közlekedtek a vonatok
A Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány korábban megtagadta az utasforgalomra vonatkozó adatigénylésünket, de miután panaszt tettünk a NAIH-nál, most megküldték a számokat. Tavaly április és idén január között 53 napon egy jegyet sem adtak el a kisvasútra, de ennek ellenére 7 napon utasok nélkül is közlekedtek a vonatok.