language

Lapok:

Népszava highlight_off

Akták:

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése highlight_off

Népszava

A nagymúltú baloldali napilapot 1877 májusában a Magyar Szociáldemokrata Párt lapjaként alapították. 1905-től kezdődően napilapként adták ki. A Horthy-rendszerben sajtóperek sokaságát zúdították az újságra, 1932-ben pedig betiltásra került. A II. világháború alatt hol működött, hol nem. A lap újraindítását 1945-ben Szakasits Árpád vezényelte és a Szociáldemokrata Párt központi lapja lett. 1948-ban az államosításokat követően a Népszava a szakszervezetek lapja lett, politikai véleményalkotásra nem volt lehetősége,a pártállam határozta meg a pédányszámot is. 1956 a Szociáldemokrata Párt visszavette a lap szerkesztését. A Népszavát 1957-64 között Kéthly Anna szerkesztette Londonban. A forradalom leverése után újra a szakszervezetek lapja lett a Népszava, amit a rendszerváltást követően privatizálták.

 

1994-ben a Fenyő János vezette Vico vállalatcsoport vette meg. Fenyő 1998-as meggyilkolását követően Fenyő özvegye a lapot eladta. Tulajdonosváltások hosszú sora után 2005-ben az MSZP közelébe került. A rendszerváltást követően a lap kiadója a Népszava Lapkiadó Kft. volt, jelenleg ezt a feladatot a XXI. század Média Kft. látja el 2016 óta óta. A Zrt.-t 2017-ben a Bécsben bejegyzett Horizont Handels und Industrie AG vette meg, mely Puch László MSZP-s pártpénztárnok érdekeltségébe tartozik. A napilapok piacának átalakulását követően a Népszava a legnagyobb példányszámú hazai politikai napilappá vált. 2019 áprilisában a Horizont AG eladta a Népszavát, az új tulajdonos Leisztinger Tamás egyik cége, a Proton Trade Zrt.

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése

Tüke Busz Zrt. közbeszerzése

A pécsi Tüke Busz Zrt. által 2015-ben kiírt közbeszerzésen csak a holland Bus&Coach Trade BV indult egy olyan buszflottával, melyről a Tüke akkori fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt már 2014 decemberében értesítette a Volvo Hungária Kft. vezetője. A buszokat azonban 2015 áprilisában jóval drágábban vásárolták meg, mint azt korábban a Volvo Hungária Kft. által ajánlott közvetítő kínálta. A Volvo közvetítője 123 buszt kínált 2,8 milliárdért, végül azonban a Tüke 115 buszt vett meg 3,5 milliárd forintért. Közbeszerzési szakemberek szerint a Tüke Busz Zrt.-nek módja lett volna arra, hogy pályázatukat eredménytelennek nyilvánítsák, hiszen előzetes ismeretük volt arról, hogy olcsóbban is hozzájuthatnak a buszflottához, így a pályázati eredmények kihirdetése előtt megállapíthattak volna egy 2,8 milliárdos maximum fedezetet a programra. A pályázaton nem indult az eredeti tulajdonos, a Bus&Coach megszerezte a Volvo-flotta továbbértékesítési jogát, tudva, hogy a Tüke azt megfogja venni, akár emelt áron is. Paiger István a beszerzés lezárulta után távozott a Tükétől, viszont családjának cége, az Autópark 2010 Kft. hozta be a buszokat az országba, és Paiger vette át őket külső tanácsadóként. A szállításért a Bus&Coach fizetett az Autóparknak, az átvételért pedig a Tüke Paigernek. A Bus&Coach régóta üzletkapcsolatban állt a Tükével, így felmerült a gyanú, hogy a város önkormányzatától jutottak ahhoz az információhoz, hogy érdemes megszerezni a buszállományt. A város és a cég vezetése azzal védekezett, hogy közbeszerzés nélkül nem vehették volna meg a flottát közvetlenül a tulajdonostól, erre azonban nem is kerestek másik jogi opciót.

 

2016 nyarán Szakács László Baranya megyei MSZP-s képviselő nem kapta meg a busztender iratait az önkormányzattól, így pert indított, amit első fokon megnyert, ám a Tüke fellebbezet, így másodfokra került az ügy. 2017-ben Szakács kérdésére Polt Péter legfőbb ügyész elismerte, hogy 2016. novembere óta nyomoznak különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával, azonban a nyomozással járó sok munkára hivatkozva nem tudott arra válaszolni, hogy mikorra várható a vádemelés. 2017 szeptemberében a pécsi önkormányzat kormánypárti frakciócsoportja létrehozott egy „stratégiai irányító” testületet, melynek tagjai Páva Zsolt fideszes polgármester és a két alpolgármester Csizi Péter és Hoppál Péter voltak. A testület létrejöttének oka a város eladósodása volt, azonban Csizi Péter ellentmondásos nyilatkozatai miatt az ellenzék azzal gyanúsította őket, hogy Páva Zsolt polgármester kezéből vették át a hatalmat. Páva Zsolt elismerte 2017. május 30-ai közgyűlésen, hogy a város adóssága 5 milliárd forint, három hónappal később Csizi azonban 7 és fél milliárdról beszélt. A tartozás ily mértékű növekedését senki sem részletezte. A kormánypárti politikusok az eladósodás okaként a 2009 májusáig vezető szocialistákat tartották, akik hagyták, hogy a város buszállománya olyan mértékig leamortizálódjon, hogy 6 milliárdos hitelt felvéve kelljen azt megújítani. Ez az érv azért sántít, mert a Tüke Zrt. 2015-ben vásárolta meg a buszokat, melyekre a város felvette a hitelt. A rendőrség 2018 szeptember 9-ig meghosszabbította a közbeszerzéssel kapcsolatos nyomozást, melyben még a gyanúsított felelősségre vonására sem került sor. Polt Péter ellenzéki politikusoknak adott válaszából kiderül, hogy terrorizmus finanszírozására utaló adatokat nem találtak.

 

Pécs irányítói azt ígérték, hogy 2020 december 1-ig visszafizetik tartozásaikat, ennek egyik eszközeként 549 millióval szándékozzák csökkenteni a tömegközlekedés önkormányzati kiadásait. Emiatt a Tüke Zrt. 3-25 százalékkal emelte 2018 augusztusában a jegyárakat, a buszok által megtett kilométereket pedig szeptembertől rövidítették.  A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság nyilatkozata alapján a nyomozást nem zárták le szeptember elején, a gyanúsítás ténye azonban megváltozott különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújáról befolyással üzérkedés bűntettének gyanújára. 

 

Támogass minket rendszeres adományoddal,

hogy a korrupciós ügyek ne tűnjenek el a süllyesztőben!

Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: [14]  Oldalak:   1 2   >  >>

Pécsi buszper: az ügyészség hatályon kívül helyezné a felmentő ítéletet

Az elsőfokú ítélet hatályon kívül helyezését indítványozza a Pécsi Fellebbviteli Főügyészség a pécsi buszbeszerzéssel kapcsolatos büntetőügyben.

Pécsi buszper: nincs itt semmi látnivaló, felmentő ítélet született

Nem bizonyított, hogy a Tüke a buszokat indokolatlanul drágán vette volna meg, így nincs jele jogosulatlan haszonszerzésnek – indokolta pénteki ítéletében a Kaposvári Törvényszék, miért nem találta bűnösnek a holland kereskedő cég gazdájaát és a másik közvetítőt az úgynevezett pécsi buszperben. Az egyik közvetítő az előkészítő tárgyaláson elismerte a bűnösségét, s őt a Kaposvári Törvényszék felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte, a Tüke ártatlanságát hangsúlyozó vezetője viszont nem érte meg a per végét, így ellene megszűnt az eljárás.

Börtönbe küldené az ügyész a pécsi buszper vádlottjait

A végéhez közeledik a pécsi buszper a Kaposvári Törvényszéken. Csütörtökön elhangzott a perbeszéd, s az ügyész a bizonyítási eljárás után úgy látja, hogy a járművásárlás vádlottjai 660 millió forint kárt okoztak Pécsnek.

Pécsi buszper: egyre valószínűbb, hogy a valódi főszereplők megússzák

Újabb vádlott meghallgatásával folytatódott volna a pécsi buszper tárgyalása Kaposváron kedden. A büntetőeljárás holland vádlottja, Siebe P. távol maradt, a férfi lemondott a tárgyalásról való jogáról, és írásban küldte el vallomását a Kaposvári Törvényszékre. A bíró által felolvasott vallomás több ponton abszurd volt.

Újabb vádlottat hallgattak meg a több fideszes politikus érintettségét is felvető Pécsi buszper ügyében

A bíróság vádlottként hallgatta meg a pécsi buszperben azt a holland vállalkozót, akinek a cége 2015-ben az indokoltnál drágábban adott el 115 járművet a város közlekedési cégének. A férfi önmagát ártatlannak, az eljárást röhejesnek tartja. Utóbbival sokan egyetértenek.

Meghalt a pécsi buszper fővádlottja - csökkent az esély a tisztánlátásra

Elhunyt Paiger István, a Tüke Busz Zrt. volt vezetője, aki az elsőrendű vádlottja volt a nagy buszpernek, ám a bizonyítékok nem az ő bűnösségét erősítették.

Buszforduló: Páva után felkészül Bánki

Pécsett sokak gyanakvását felkeltette, hogy a bíróság a 700 milliós kárt okozó buszügy perében nem nyilvánosan hallgatta meg a város korábbi, fideszes polgármesterét.

Óriási fordulat a Volvo-perben

Az elsőrendű vádlott váratlanul felbukkant új ügyvédje már nem kívánja bíróságra idézni a fideszes Bánki Eriket. A Kaposvári Törvényszéken csütörtökön a tanúk meghallgatásával folytatódott a már eddig is nagy politikai visszhangot kiváltó buszper. A tárgyláson olyasmi történt, ami a hazai joggyakorlatban párját ritkítja.

Buszper: a fideszes tanúk távolmaradása erősítheti a pécsiek gyanakvását

Nem ment el a pécsi buszper büntetőtárgyalására a város volt fideszes polgármestere és alpolgármestere, így továbbra sem tudni, mi volt a szerepe a botrányos járművásárlásban a két politikusnak.

Fideszes idézések a pécsi buszügyben

A Kaposvári Törvényszék több kormánypárti politikust is beidéz a botrányos pécsi buszvásárlás nyomán indult perre. Csizi Péter volt alpolgármestert és a korábbi városvezetőt, Páva Zsoltot már biztos behívják, Bánki Erikről később döntenek. Tegnap folytatódott a – vádirat szerint 700 millió forintos kárt okozó – pécsi buszbeszerzés büntetőügye a Kaposvári Törvényszéken.
Találatok: [14]  Oldalak:   1 2   >  >>